נילי הררי: “פסיכולוגית, הייתי ממליצה לכל אדם לנסות ולהכיר את ארכיטיפ הצל שלו”

שדים, מפלצות, נבלים בסרטי קומיקס, מכשפות ואפילו מגפות כגון הקורונה- מה משותף לכולם? ע”פ הפסיכולוגיה האנליטית של יונג, כולם מבטאים את “ארכיטיפ הצל” בתרבות ובנפש האנושית. “ארכיטיפ” הוא מושג של קרל יונג המתאר דימוי (או הלך רוח מסוים המכווץ אל תוך דימוי יחיד) החוזר על עצמו במהלך ההיסטוריה האנושית. “ארכיטיפ הצל” הוא ארכיטיפ מרכזי בחיי האדם, והוא חלק מקבוצה גדולה ארכיטיפים החוזרים על עצמם בלא- מודע הקולקטיבי האנושי.

 
מבחינה תרבותית, בכל סיפורי העם והמיתולוגיות של כל חברה אנושית קיימים דימויים של אימה ומסתורין שמתכתבים עם ארכיטיפ הצל, לדוגמא דמות השטן בתיאולוגיה הנוצרית. מבחינה פסיכולוגית-אישית, בכל אדם קיים “ארכיטיפ הצל” האינדיואלי שלו. זהו הצד של האדם שהוא מעדיף להדחיק, “הצד האפל” שלו. האדם מזהה את עצמו עם ערכים כלשהם, טובים וצודקים, ומדחיק את החלקים בו שאינם תואמים למה שהוא חושב שטוב והוגן. כל החלקים המודחקים הופכים להיות הצל שלו.

 
הפסיכותרפיסטית נילי הררי מסבירה: “ככל שננסה להדחיק את הצל שלנו, כך הוא יהפוך לחשוך ודחוס יותר. זו הסיבה שחשוב להחשף לחלקים האלו באישיות שלנו ולא להגיב אליהם בכעס. חשיפה אידיאלית יכולה להתרחש במהלך טיפול אנליטי-יונגיאני, בה המטופל נמצא בסביבה מרגיעה ומבוקרת”.